LOOPTECHNIEK (September 2016)
Hier volgt een samenvatting van hoofdstuk 1.2; kijk in de kolom 'Dit is de volgorde' aan de linkerzijde van je scherm. Het gaat daarin over ChiRunning als looptechniek naast technieken zoals Pose en BK looptechniek. Het is wat anders dan duurlopen, rekken en strekken, interval-training, heuvel-training en andere oefeningen om je conditie te verbeteren.
De 4 Elementen in ChiRunning
In de ChiRunning looptechniek zijn vier elementen in de aandachtspunten voor de loper herkenbaar. Het zijn elementen van de
moderne westerse magische systemen. Aandachtspunten zijn hierin de punten van zorg of verbeterpunten; je richt je
focus op die punten.
De vier elementen zijn:
Aarde
Aarde representeert je rechte houding, de
balans, de stabiliteit, staande en in beweging (recht hellend); het stelt je ondersteuning voor en je stabiliteit van je lichaamsbouw.
Water
Water representeert de soepele beweging van je ledematen, je armen en benen, het stelt de mobiliteit
van je aanzettende beweging voor.
Lucht
Lucht representeert het gebruik van je mind (geest), je ademhaling.
Vuur
Vuur representeert je energie, je kracht, het bewegingsritme van je armen, benen, middenrif
(ademhaling).
In de komende weken probeer ik de belangrijkste hoofdstukken van mijn blog iets meer in detail toe te lichten. Het belangrijkste is daarin je houding, de ‘Naald In Watten’, daarna komt het ‘Go With The Flow’.
|
Naald in Watten
Nogmaals, om nooit te vergeten: “Get
Tall and Then Fall”.
In hoofdstuk ‘05. Naald in Watten’ van deze blog (zoek in de linker kolom) vind
je instructies om je lijf uit te lijnen en om daarna de zwaartekracht het stuwwerk
te laten doen!
Get Tall (17-09-2016)
“Get Tall and Then Fall”; waarom is
het zo wenselijk om je lang te maken?
Met ‘je lang maken’ wordt bedoeld je skelet uit te lijnen, net als het
uitlijnen van de twee wielen van je fiets. Als de twee fietswielen in de
rij-richting niet in één lijn staan, niet
uitgelijnd zijn in de x-as en y-as, kun je moeilijk met twee handen los
fietsen; met je handen aan het stuur eist je fiets dus constant een correctie
om je rechtdoor te laten fietsen, je fietst niet efficiënt!
 |
hellende rechte houding |
Een uitgelijnd lichaam loopt
efficiënt zoals jonge kinderen nog kunnen lopen. Die gebruiken hun sterkste
spieren, de psoas-spier. Die grote psoas-spier loopt van de
wervelkolom naar het bovenbeen en wordt ook 'grote lendenspier'
genoemd, op z'n Latijns 'musculus psoas major'. Die jonkies gebruiken hun
hamstrings en kuitspieren om hun voeten van de grond te tillen en om in
balans te blijven. Alleen de sprintertjes gebruiken hun beenspieren om een
sprintje te trekken.
Met ‘je lang maken’ wordt
bedoeld je skelet uit te lijnen. Het uitlijnen van je skelet, dat door
stress, verkeerd schoeisel of teveel zitten uit lijn is gebracht, is niet zo
moeilijk. Het vraagt wel langere tijd de aandacht, tijdens het
staan, wandelen en rennen, om het in je ‘mind settings’ op te slaan!
 |
Skelet |
Het eenvoudigst om je
houding recht te krijgen, is het denken aan de vorm van de hoofdletter C.
In het skelet hiernaast heb
ik de letter C (grijze lijn) getekend en zie je dat de kin iets naar beneden staat, of ook:
de kruin is verbonden met een ballonnetje. De rug is kaarsrecht en je bekken,
het onderste deel van de C, moet gekanteld zijn (hier tegen de wijzers van de
klok in) om de grote lenden-spier uit te lijnen met je bovenbeen (hoe doet een
kind dat ?) Je drukt je schaambeen daarvoor iets naar voren/boven. Als je
staat, wandelt of rent, voel je een klein beetje spanning in je onderrug, de
enige spanning die een chirunner mag voelen tijdens het rennen, kijk naar het
meiske hierboven, één rechte (hellende) lijn naar voren, een ballonnetje aan
haar kruin en haar bekken gekanteld!
|
Dit weekeinde zag ik mijn achterkleinzoon
Julyan, net vier jaar, op zijn blote voeten door het groene gras rennen. Ik zie meer dan de C-shape van z’n lijf, maar de houding, de C-shape, is wel de
primaire uitgangshouding van een chirunner!
Begin daar nu mee en ervaar het activeren van je rompspieren!
Lees verder in hoofdstuk 4,3
(Hieronder kun je opmerkingen over mijn schrijven maken of vragen stellen over dit onderwerp)
Naar inhoudsopgave
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten