vrijdag 11 november 2016

10b CHI-RUN MASTERS

Visie 2 (20-nov-2016)

Vroeger, toen ik nog werkte met grote turbines, voerde ik analyses uit waarmee je de toekomstige situaties eenvoudiger kon beoordelen. Je beschreef scenario’s (werkelijke toekomstbeelden) en ontwikkelde strategieën (in ChiMarathon: visies) om in meerdere scenario’s te kunnen overleven. Een strategie is hierin het kader/raamwerk dat die keuzen omvat die de aard en richting van jouw doel bepalen. Een strategie gaat dus over doelen en niet over middelen. Een strategisch plan is ten slotte een bundel strategieën die de keuzen omvat die het overleven in meerdere scenario's mogelijk maakt.

Nu mijn denken met het voorgaande weer geordend is, realiseer ik me dat mijn eerste visie veranderd moet worden in een scenario. Een scenario dat een realistische constructie is, gebaseerd op mijn actuele techniek en conditie.
Voordat ik verder ga met de Meesterschapsfase, moet ik de eerder gepubliceerde visie-1 herschrijven. In deze post gaat mijn visieontwikkeling verder; een visie die gebruikt wordt om al mijn inspanningen, tussen nu en 23 maart 2017, te leiden. Het wordt een rode draad die me naar de uiteindelijke race moet leiden en de strategieën levert om alle zwakke momenten te overwinnen.


Visie-1 (scenario A) ‘Lopen als een jonge hond’ is het realistische beeld dat binnen mijn technische en conditionele mogelijkheden ligt.


Dit scenario wordt bepaald door de voorbereiding en de uitvoering van een wedstrijd waarin techniek en conditie met meesterschap worden uitgevoerd; daarmee wordt mijn vermoeidheid overwonnen en met hulp van Grotere Krachten word ik glimlachend voortgestuwd naar de finish.



Visie-2 (scenario B) ‘Lopen als een bejaarde hond’ is het realistische beeld dat binnen mijn technische en conditionele mogelijkheden op mijn leeftijd ligt.


Dit scenario wordt bepaald door de voorbereiding en de uitvoering van een wedstrijd waarin vermoeidheid wordt overwonnen met hulp van Grotere Krachten, die me grijnslachend voortstuwen naar de finish.



Met welke strategieën overleef ik in beide scenario’s (visie’s)?


Definitie

Ik ben na een ‘sabbatical’ van vijftig jaar, al bijna tien jaar bezig in het lopen van lange afstanden. In die jaren trainde ik gemiddeld driemaal per week, twee keer een intervaltraining en eenmaal een langere afstand, ongeveer tien km of wat meer. Elk jaar liep ik wat wedstrijden van tien km vaak in een uur tijd. 

In 2013 ontdekte ik na vele langdurige blessures, dat het veranderen van looptechniek de beste remedie moest zijn tegen al die trauma’s, ik kwam ‘toevallig’ op een clinic van ChiRunning terecht. Ik ging steeds beter moeiteloos en blessurevrij lopen, mijn benen (en de rest) bleven blessurevrij. Dit deed mijn geest steeds meer verlangen naar grotere afstanden, een marathon kwam als scenario steeds vaker in mijn gedachten; een halve marathon als ‘opstapje’ kon ik toch wel proberen?

Drie jaar enthousiast en consequent trainen, hebben me de technische kneepjes van ChiRunning bijgebracht. Het is nog lang niet op het meesterschapsniveau, maar met het beheersen van de eerste twee fasen, techniek- en conditioneringsfase, durf ik de Venloop 2017 te starten.

Strategieën    [zie 1]

1.      Houd je positieve inzet gedurende de trainingsfase en de wedstrijd steeds vast. Dat betekent in gerelateerde onderwerpen, tijdens onzekere situaties, een ‘bodycheck’ van doelen uit te voeren.
Dit betekent dat ik mijn doelen woordelijk uit mijn hoofd ken! Vergeet het thuisfront niet!
Dit betekent dat ik mijn doelen woordelijk uit mijn hoofd ken! Vergeet het thuisfront niet!
2. Volg de instructies uit je ‘toolbox’ (TCM) en raadpleeg deze om te zien of je ChiRunning Tools de situatie kan veranderen.
3. Voer een regelmatige bodycheck tijdens training en/of wedstrijd uit om vermoeiing geen kans te geven je techniek te verwaarlozen. Verhoog het aantal bodychecks naarmate de finish nadert.
4. Volg alle mogelijkheden om je ChiRunning Tools in praktijk te brengen en te trainen (Clinics, Races, FunRun ‘s) om deze door je onderbewustzijn te laten gebeuren. Beheers het aantal trainingskilometers om oververmoeidheid te voorkomen. 
5. Neem geen risico’s die de kans op een blessure vergroten.
6. Loop de race met meesterschap, volg alle (nog te leren) aan wijzigingen uit ChiMarathon.

Doelen

  1. Ik wil mijn vier trainingen per week in het dagelijkse leven met mijn vrouw Sjanne passen. Ik wil haar zo veel mogelijk in huis en tuin blijven helpen.
  2. In de komende drie races wil ik mijn techniek-conditionering-meesterschap, testen en ontwikkelen.
  3. Ik wil de Venloop rustig starten tot de 3 km paal en daarna focussen op ontspanning en plezier. De laatste 2 km wil ik een versnelling uitvoeren en ‘fier’ finishen. Het zijn de ultra-training in Vaals en trail in Dieren, waarin ik deze strategie me eigen wil maken.


Wedstrijd specifieke doelen
  • Me goed voelen op de laatste 5 km.
  • Energie over hebben voor een eindsprint.


Fysieke doelen
  • Trainen zonder blessures.
  • Beter worden in alle aspecten van ontspannen benen; ‘Body Sensing’ elke 5 km uitvoeren.


Mentale en emotionele doelen
  • Duidelijk voor ogen houden dat perfect uitgevoerde ‘ChiRunning’ wordt beloond met moeiteloos en blessurevrij lopen, snelheid wordt dan een plezierig bijproduct.
  • Visie (b) De term visie verwijst naar het gewenste langetermijnperspectief van een organisatie. (mijn scenario’s)



[1] Een strategie is het kader/raamwerk dat die keuzen omvat die de aard en richting van de organisatie bepalen. Een strategie gaat over doelen (scenario’s) en niet over middelen.
---

Geen opmerkingen:

Een reactie posten